O čem vlastně je 5Rivers Classic?
Především o zábavě, zážitku, soutěžení, soupeření, vůni spáleného benzínu a kocháním se ladnými křivkami 4kolových mazlíků. Rovněž o soustředění, spolupráci, koordinaci, adrenalinu a komunikaci (občas ostré) napříč posádkou. Netradiční formou se seznámíte krásami západočeského kraje, konkrétně regionu Plzně-severu a Tachovska. Užijete si parádní a klikaté okresky, z nichž nejedna hostila slavné závody. Ukážeme vám zajímavá místa a města regionu.
5Rivers Classic je podnik, který svým charakterem spadá do tzv. setinových rally. Podobný formát soutěží se jezdí po celém světě a některé podniky mají velmi dlouhou tradici a slavné jméno.
Jízda je vedena po trase, která je zaznamenána v šipkovém itineráři - roadbooku. Roadbook je hlavní navigační nástroj pro orientaci. K dispozici není žádná mapa, ani GPS navigace. Orientace a práce s roadbookem je jednou z hlavních prací posádky (hlavně navigátora). Šipkový itinerář obsahuje informace o směru (resp. změně směru) trasy, dílčí a celkové vzdálenosti a další informace (výstrahy, omezení, upozornění, zajímavost, atd.).
Trasa 5Rivers Classic je rozdělena do dvou etap, mezi kterými je přestávka na oběd. Trasa vede po veřejných komunikacích II.-III. třídy a místních komunikacích. Jede se za běžného provozu a na vlastní zodpovědnost. Je nezbytné dodržovat veškerá platná pravidla silničního provozu. Zejména povolené rychlosti v obci a mimo obec. Celá trasa a časový plán jsou navrženy s ohledem na dodržení povolených rychlostí a také na schopnosti našich veteránů. Celková délka trasy je minimálně 170km. Na trase jsou benzínové čerpací stanice a bude dostatek času pro jejich případné využití.
Hlavní částí soutěže, jsou tzv. testy přesnosti (TP), kde jde doslova o setiny sekundy. Testy přesnosti jsou měřené úseky „start-cíl“, které je nutné projet za stanovený čas. Co setina odchylky, to trestný bod. Tedy žádný závod „s časem“, ale jízda „na čas“. Testy přesnosti jsou rovněž zaznamenány v roadbooku a jsou součástí trasy. Délka testu může být od několika set metrů po několik kilometrů. Start a cíl je měřen profesionální časomírou s rozlišením na setinu sekundy. Že je nemožné se do tak přísného časového limitu „trefit“? Uvidíte sami, jak málo trestných bodů získáte, při troše soustředění, cviku a štěstí 😀. TP mohou být rozmanité, od jednoduchých (rovných), přes klikaté (slalom, osmička, polygon, atd.), z kopce do kopce, až např. po okruh. Požadovaný čas, schéma a informace o TP jsou uvedeny v roadbooku. V TP se nesmí vozidlo zastavit! V praxi to vypadá tak, že po pokynu pořadatele k jízdě, uvede řidič vozidlo do chodu (poté již nesmí zastavit), projede startem (fotobuňka). Při jeho protnutí (resp. když uzná že jej protnul) dá pokyn navigátorovi. Navigátor začne měřit čas na stopkách a odpočítávat, přitom naviguje a koordinuje řidiče (přidej / uber atd.). Ideální je, když řidič protne cíl (fotobuňka) zrovna v okamžiku, kdy navigátor dopočítá do cílového času TP. V opačném případě se na sebe oba jen vyčítavě podívají a s úsměvem pokračují dále. Pokud „zakufrujete“, nevadí, maximální počet trestných bodů na jeden TP je 800. Tj. +/- 8 sekund – pak už je to jedno. Po projetí TP se nezastavuje a pokračuje se dále po trase dle roadbooku. Pozor na tajné TP! (bude upřesněno při rozpravě)😉
Každá etapa má svůj určený čas na projetí a každá posádka musí tento čas dodržet. Od toho slouží časová kontrola (ČK), na které je potřeba být na minutu přesně. V našem případě je to start a cíl etapy. Tím máme jistotu, že posádky „nepoletí“ po trati jako vítr, ale klidnou jízdou si užijí krásu okolní krajiny. Před ČK (pro nás cíl etapy) je možno zastavit a korigovat cílový čas.
Dodržování trasy a všech jejích záludností je kontrolováno průjezdnými kontrolami (PK). Jsou to místa (viditelně označená), kde musíte zastavit a od pořadatele dostanete razítko do Vašeho výkazu jízdy. Těchto kontrol bude na každé etapě několik.
Výkaz jízdy obdržíte v rámci startovacího balíčku. Je to důležitý "papír", který nesmíte ztratit. Zaznamenají se do něj časy dle ČK a průjezdy dle PK. Na konci závodu bude odevzdán.
Start etapy je postupný s 1,5 minutovými intervaly. Doporučujeme posádkám, aby na sebe nečekaly a jely každá za sebe – stejně se zase na každém TP oddělíte. Po projetí cílem etapy následuje parkování dle pokynů pořadatele a zasloužený odpočinek 😀.
Výsledky = součet všech trestných bodů / penalizací, které během soutěže posbíráte (pokud nějaké posbíráte 😉). Většinu trestných bodů získáte pravděpodobně během testů přesnosti. Další můžete nasbírat např. pozdními nebo brzkými příjezdy do ČK, minutím PK, špatně projetým TP, nebo zastavením v TP atd. Přesný přehled penalizací bude uveden v pravidlech soutěže.
Kdo má v cíli nejméně trestných bodů – vyhrává. Při vyhlašování oceníme celkového vítěze i vítěze jednotlivých testů přesnosti.
Ohledně vozidel – vozidla by měla být způsobilá pro provoz po pozemních komunikacích, mít platnou STK (případně testaci HV) a platné zákonné pojištění… tak zní pravidla. Bylo by však hezké, aby byl Váš miláček patřičně připraven a ustrojen. Povinná výbava a plná nádrž je základ. Rovněž prověření technického stavu (víme, o čem mluvíme 😇). Po dobu závodu bude k dispozici asistence pro případ nouze. Závod je vypsán primárně pro historická vozidla, která mají při přijímání přihlášek přednost. Několik volných míst pro zajímavé sportovní vozy mladší generace držet budeme. Výběr vozů a složení startovní listiny je plně v kompetenci pořadatelů. V rámci startovacího balíčku obdržíte označení vozidla = startovní číslo. Jedná se o samolepky, které se umístí na oba boky a na čelní okno.
Posádka – jedná se o minimálně dvoučlenný tým, složený z řidiče a spolujezdce, tedy navigátora. Řidič, osoba způsobilá a schopná řídit motorové vozidlo, musí mít platný řidičský průkaz a během jízdy přebírá veškerou zodpovědnost za řízení. Spolujezdec, osoba –manželka, kamarád, dítě, pes… - která je schopná počítat alespoň do 20 ti, dokáže číst, orientovat se v roadbooku a komunikovat. Je povolené se během závodu prostřídat, pokud oba členové týmu splňují výše uvedené předpoklady. Další členové týmu (a jsou vítáni) nemají během vlastního průběhu závodu žádnou zvláštní funkci. Pouze nám prosím uveďte jejich počet v přihlášce.
Co se týká potřebné výbavy pro posádku – kromě svačiny a dokladů je dobré mít ještě následující věcičky, abyste mohli úspěšně absolvovat soutěž. Jsou to zejména stopky / chronometry, které měří alespoň „na vteřiny“ (doporučujeme 2ks, kdyby v jednom došla baterie). Dále druhé hodiny, kterými budete kontrolovat časy v etapě. Doporučujeme mít funkční mobilní telefon, mapu (pro pomoc s orientací), propisku a zápisník, případně fotoaparát. Sluneční brýle, či deštník necháme na zvážení každé posádky, dle aktuální situace…
Tak…. A teď už víte o naší setinové jízdě úplně vše. Nezbývá, než se přihlásit (viz. přihláška) a těšit se na 13.5.2023 na start do Chotíkova. My tam budeme a srdečně Vás zveme – Tým 5RiversClassic.cz